تبلیغات
امواج - خرید و مصرف محصولات شرکت نستله شرعاً اشکال دارد

خرید و مصرف محصولات شرکت نستله شرعاً اشکال دارد

تاریخ:جمعه 18 شهریور 1390-07:00 ق.ظ

 
به گزارش  مشرق نیوز، بسیاری از هموطنان ایرانی که به علت تعلل دولت در برخورد با واردات و تولید محصولات شرکت نستله، از صهیونیستی بودن آن ناآگاهند، نبود دلایل متقن برای صهیونیستی بودن این شرکت را دلیل خرید محصولات آن ذکر می کنند که در این میان و بویژه در فصل تابستان آب معدنی آن و در فصل زمستان، نسکافه و کافی میت این کمپانی، خریدار بیشتری در ایران دارد.

گفته می شود این شرکت قصد دارد با توجه به افشاگری های اخیر درباره صهیونیستی بودن آن، اقدام به تغییر نام تجاری خود در کشورمان کند تا از حساسیت برانگیز شدن و تحریم خرید محصولاتش، ممانعت نماید.
متأسفانه باید گفت آب معدنی تولیدی شرکت صهیونیستی نستله و نیز آب معدنی دماوند که نستله، سرمایه گذار آن است پرفروش ترین نوع آب معدنی در داخل کشور به ویژه در فصل گرما و ماه مبارک رمضان به شمار می آید.
شهریار بشارت، مدیرعامل شركت آب های معدنی دماوند چندی پیش ار سرمایه گذاری نستله به عنوان بزرگترین شركت صادركننده آب معدنی جهان در این شرکت خبر داده بود.

وی با اشاره به اینكه ۴۰ درصد سهام شرکت دماوند متعلق به فرانسوی هاست، گفت: شركت نستله، تولید كننده مواد غذایی و لبنیات بوده و در عین حال مشهورترین آب جهان یعنی اویان را در اختیار دارد.

مدیرعامل آب معدنی دماوند در ادامه با افتخار اعلام کرده بود: آب معدنی این شركت، بازارهای منطقه را اشباع كرده و متعلق به شركت نستله، بزرگترین شركت مواد غذایی دنیاست که بیش از ۱۰۰ سال سابقه فعالیت دارد.
وی همچنین از تصمیم بزرگترین كارخانه مواد غذایی دنیا یعنی «نستله» برای خرید یك شركت آب معدنی در ایران خبر داد و گفت: آنها به رشد بازار آب معدنی در ایران كمك كرده و رقابت ایجاد خواهند كرد.

آب معدنی دماوند

آب معدنی دماوند با برند شرکت صهیونیستی اویان فرانسه
به عنوان زیرمجموعه نستله به فروش می رسد

اما در ادامه، برخی از دلایل صهیونیستی بودن این شرکت را که عامل حرام بودن مصرف محصولات آن است، با هم مرور می کنیم:

* نستله یك كمپانی تغذیه بین‌المللی است كه در سال ۱۸۶۶ میلادی در سوییس توسط هانری نستله تأسیس شد و اكنون در ۱۰۰ كشور جهان، ۳۵۰ شعبه دارد.

* محصولات غذایی نسكافه، سرلاك، مگی، كافی میت، آب معدنی و ... از جمله تولیدات این شركت در سطح جهانی است.

* نستله در سال ۱۹۹۸ میلادی، جایزه جوبیلی (Jubilee Award) را از دست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، دریافت كرد. این جایزه به بزرگترین شركت‌های تأمین كننده اقتصاد اسرائیل اعطا می شود.

* نستله در سال ۲۰۰۰ میلادی، مبلغ ۶/۱۴ میلیون دلار به صندوق غرامت هلوكاست واریز كرده است. بیانیه رسمی این پرداخت در پایگاه اینترنتی این شركت موجود است.

* اكنون نستله بیش از چهار هزار پرسنل در بیش از ۱۰ شعبه اصلی در سرزمین‌های اشغالی دارد كه یكی از مهمترین شعب آن، در شهرك صهیونیستی سدیروت (واقع در مناطق اشغالی نوار غزه) به مساحت ۷۰۰ متر مربع می‌باشد.

* شركت نستله، مالك بیش از نیمی از سهام شركت اسرائیلی Osem (از بزرگترین شركت‌های غذایی اسرائیل) است.


* مدیرعامل شرکت نستله از میهمانان ویژه محفل سالانه سران فراماسونری و صهیونیسم بین الملل است و امسال نیز "پیتر برابک لتما" مدیرعامل این شرکت در سوئیس نیز در گردهمایی بیلدربرگ که از ۹ تا ۱۲ ژوئن (پنجشنبه ۱۹ تا یکشنبه ۲۲ خرداد ۹۰) در هتل "سورتا هاوس" در "سنت موریتز" سوئیس برگزار شد، به علت خدماتی که به رژیم اسرائیل ارائه کرده است به عنوان میهمان ویژه حضور یافت.

* آمریكا سالانه ۲۴ میلیون دلار را به ازای سرمایه‌گذاری در اسرائیل به این شركت اعطا می‌كند.

* نام شركت نستله به دلیل ارتباط وثیق اقتصادی با رژیم صهیونیستی، در لیست معتبر‌ترین نهادهای بین‌المللی تحریم اسرائیل موجود است و تاكنون در نقاط مختلف جهان این شركت توسط گروه‌های مختلف مسلمان و غیرمسلمان، به دلیل كمك به رژیم صهیونیستی تحریم شده است.

* از جمله نهادهای معتبر جهانی كه این شركت را در محكومیت جنایات رژیم صهیونیستی تحریم كرده‌اند، یكی از بزرگترین اتحادیه‌های تجاری اروپا (UNSOIN) و یك نهاد مسیحی عمده به نام Christian Aid هستند كه هر دو غیر مسلمان هستند.

* گروه‌ها و نهادهای اسلامی مختلف نیز از چند سال پیش (پس از آغاز انتفاضه دوم) نستله را در لیست تحریم خود قرار داده‌اند.
ده‌ها گروه اسلامی در اروپا و آمریكا به منظور تحریم شركت‌های صهیونیستی، سایت اختصاصی اینترنتی تاسیس كرده‌اند كه در لیست اكثر آنها نام شركت نستله موجود است.

* از جمله نهادهای بین‌المللی تحریم كننده نستله، اتحادیه عربی تحریم اسرائیل است كه پس از تحریم این شركت با واكنش شدید مدیرعامل نستله مواجه شد.

* در سال گذشته، جمعی از دانشجویان لبنانی، با حضور فعالان بین‌المللی بایكوت اسرائیل از كشورهای اروپایی، تجمعی در برابر دانشگاه بیروت به منظور اعلام تحریم این شركت داشتند.

* نستله در ایران عملاً فعالیت‌های خود را از سال ۲۰۰۱ با خرید امكانات تولیدی موجود از یك شركت داخلی (در محمدیه قزوین) با تولید نسكافه، كافی میت، مگی و ... آغاز كرد.

* نستله فعالیت‌های تبلیغی خود را طی مدت تأسیس خود به تدریج افزایش داده است؛ از خودروهای ویژه‌ تبلیغاتی توزیع محصولات تا عرضه‌ رایگان برخی محصولات در برخی محافل و مجالس فرهنگی مانند جشنواره فیلم فجر، آگهی‌های روزنامه‌ها، بیلبوردها، دانشگاه‌ها، اتوبوس‌ها و ...

* امور مشتریان شركت نستله ایران از چند ماه قبل، اقدام به برگزاری كلاس‌های ویژه آشپزی خانم‌ها در فرهنگسرای تهران و دیگر شهرستان‌ها نموده است. طبق اعلام پایگاه اینترنتی نستله ایران، تاكنون به ۵۰۰۰ خانم ایرانی آموزش داده است.

* شركت نستله در اسفند سال ۱۳۸۴، اقدام به برگزاری یك جشن و مسابقه بزرگ سراسری در ایران نموده است و برندگان این مسابقه به تور كشور سوئیس فرستاده است.
* رئیس نستله ایران یك غیرایرانی است و کارکنان آموزش دیده این شركت ۱۸۰ نفر هستند.

تمامی این مستندات، از منابع رسمی این شركت یا طرف‌های قرارداد آنها از اسرائیل تهیه شده است.

به اعتراف اتاق بازرگانی سوییس، یکی از مهمترین شیوه‌های موفقیت که توسط نستله ارائه شده، این است که مانند بسیاری دیگر از شرکت ها، مصلحتش در این است که به تجارت و بهره‌برداری در اسرائیل بپردازد. تلاش‌های این شرکت و صادرات محصولات تولیدی آن در سرزمین‌های اقتصادی در اوج زمان انتفاضه، رژیم جنایتکار صهیونیستی را از محاصره اقتصادی نجات داد. علاوه بر این این شرکت با انجام اقدامات خیریه برای شهرک‌نشینان اشغالگر یهودی، باعث ایجاد حس زندگی بهتر برای آنان گردیده است. لذا آنان را به ماندن در سرزمین‌های اشغالی امیدوار کرده است.

ماهیت و پیشینه
«در سال ۱۸۶۶ میلادی، داروسازی به نام هانری نستله در شهر ویوی سوییس، با استفاده از ترکیب شیر گاو، آرد و شکر، غذای جایگزینی را برای نوزادانی که از شیر مادر محروم بودند، فراهم کرد. او تولید این محصول جدید را با نام «لاکتوز فارینا نستله» در سال ۱۸۶۷ شروع کرد.
امروزه نستله، شرکتی چند ملیتی و از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی در جهان است؛ و دفتر مرکزی شرکت نستله در ویوی سوییس قرار دارد.»
نستله ایران به اذعان سایت این شرکت، در تاریخ ۹ اسفند ۷۳ (۲۸ فوریه ۱۹۹۵) نزد اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری به ثبت رسید و در تاریخ ۹/۹/۲۰۰۱ میلادی، موفق به اخذ مجوز هیئت وزیران شد و سرمایه گذاری ۰۰۰/۵۰۰/۴۲ دلاری آن در دو مرحله زیر انجام پذیرفت.

شاخه های مختلف نستله
۱.خرید امکانات تولیدی موجود از یک شرکت داخلی
۲. تولید شیر خشک مخصوص شیرخواران به عنوان یک پروژه جدید
شرکت نستله ایران نماینده فروش انحصاری نستله سوئیس (اس – آ) و ادارات فروش و توزیع محصولات نستله را نیز بر عهده دارد. نستله سوئیس مالک اعظم سهام نستله ایران بوده و مدیریت این شرکت را نیز برعهده داشته و همچنین تعیین کننده بازارهای هدف و میزان صادرات برای نستله ایران می باشد. تیم نستله ایران متشکل از ۱۸۰ نفر پرسنل حرفه‌‌ای آموزش دیده است. محصولات شرکت نستله درایران نسکافه،‌کافی میت، ‌شیر خشک بچه‌، سرلاک و مگی می‌باشد. که دراین میان مگی به سفارش نستله ایران در شرکت نستله ترکیه تولید می شود.
طبق اعلام پایگاه اینترنتی نستله ایران، امور مشتریان نستله با ۵۰۰۰ نفر از خانم های ایرانی ارتباط نزدیک داشته و به آن‌ها آموزش می‌دهد. همچنین این شرکت از ۱۰ خودروی تبلیغاتی برای توزیع و تبلیغ محصولات خود استفاده می‌کند.


همچنین عرضه رایگان برخی محصولات در برخی محافل و مجالس فرهنگی مانند جشنواره فیلم فجر (سال ۸۵) آگهی‌های روزنامه‌ها، بیلبوردها، دانشگاه‌ها، اتوبوس‌ها، متروی شهری و... از جمله فعالیت‌های دیگر تبلیغاتی این شرکت به شمار می‌آید.

همچنین شرکت نستله در اسفند ۱۳۸۴، اقدام به برگزاری یک جشن و مسابقه بزرگ سراسری در ایران نموده است و برندگان این مسابقه را به تور کشور سوییس فرستاده است.
به ادعای پتیر برابک، «رئیس شرکت نستله که د مصاحبه‌ای با نشریه اشپیگل در هفتم مه ۲۰۰۱ میلادی عنوان کرده‌اند: «ما به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد غذایی و انواع نوشیدنی در جهان، تقریباً بر زندگی تمام مصرف‌کنندگان در سراسر جهان تأثیر می‌گذاریم.»، تأثیر شرکت غذایی نستله بر زندگی مصرف‌کنندگان در جهان انکار ناپذیر است.

شاید پذیرش این واقعیت در وهله اوّل کمی مشکل بنماید ولی باید پذیرفت که این شرکت واقعاً بر زندگی بسیاری از مصرف‌کنندگان جهان تأثیر می‌گذارد اما در مورد نوع تأثیرگذاری، باید ببینیم که سهامداران و صاحبان این شرکت به چه میزان به ارزش‌های انسانی وفادارند.

"آقای پیتر برابک(Peter Brabeck)، رئیس شرکت نستله، در سال ۱۹۹۸ میلادی، جایزه جوبیلی (Jubilee award) را از دست بنیامین نتانیاهو در جشن پنجاهمین سالگرد تأسیس این غده سرطانی دریافت کرد. نام وی در لیست منتشرشده توسط (Website Virtual Israel) در ۱۴ اکتبر ۱۹۹۸ میلادی در بخش صنایع غذایی دیده می‌شود که صحت این لیست توسط کمیسیون حقوق بشر اسلامی (Islamic Human Rights Commision) به تأیید رسیده است. قابل توجه اینکه جایزه جوبیلی، جایزه‌ای است که رژیم اشغالگر قدس به اشخاص یا سازمان‌هایی که به منظور توسعه اقتصادی این رژیم در خاک فلسطین اشغالی سرمایه‌گذاری می‌کنند، پرداخت می‌کند، که سهم نستله از این جایزه ۲۴درصد از ۵/۶ میلیون دلار کمک‌های اسرائیل به شرکت‌های حامی اقتصادی این رژیم در سال است."
این شرکت سرمایه‌گذاری در فلسطین اشغالی را در سال ۱۹۹۵ میلادی با خرید ۱۰ درصد سهام شرکت تولید محصولات غذایی در اسرائیل (Osem) آغاز کرد. دو سال بعد سهام خود را با هزینه ۱۴۰ میلیون دلار از ۱۰درصد به ۵۰.۱درصد افزایش داد. در سال ۲۰۰۲ میلادی طی قراردادی، مشمول معافیت مالیاتی رژیم غاصب صهیونیستی شد. همچنین این شرکت در سال ۲۰۰۰ میلادی ملیون‌ها دلار برای توسعه مراکز تحقیقات (R&D) خود در اسرائیل سرمایه‌گذاری کرد. شرکت اوسم در سال ۲۰۰۱ میلادی حدود ۴۶۰ میلیون دلار فروش داشته است که ۱۵ درصد آن از صادرات بوده است.

شرکت اصلی نستله اکنون در سرزمین‌های اشغالی در شهرک سدیروت است. شهرکی که در شمال غزه ساخته شده است. نیمی از یهودیان این شهرک ظرف ۱۰ سال اخیر به این منطقه مهاجرت کرده اند. نستله در شهرک سدیروت شرکتی به مساحت ۷۰۰ مترمربع احداث کرده و قرار است مرکز تحقیقاتی با زیربنای هزار و ۷۰۰ مترمربع در همانجا تأسیس نماید. به طور کلی این شرکت در مناطق اشغالی چهار هزار کارمند داشته و در مناطق مختلف اسرائیل ۱۱ شعبه دارد که همگی در مناطق اشغال شده قرار دارد.

همچنین شرکت نستله در سال ۲۰۰۰ میلادی مبلغ ۶/۱۴ میلیون دلار به صندوق غرامت هولوکاست واریز کرده است. لازم به یادآوری نیست که این صندوق که مبتنی بر افسانه‌ای دروغین است یکی از منابع تأمین مالی رژیم صهیونیستی برای ادامه حیات خود است.


به اعلام اتاق بازرگانی سوییس، یکی از مهمترین شیوه‌های موفقیت که توسط نستله ارائه شده، این است که مصلحت هر شرکتی در دنیا در این است که به تجارت و بهره‌برداری در اسرائیل بپردازد. تلاش‌های این شرکت و صادرات محصولات تولیدی آن در سرزمین‌های اقتصادی در اوج زمان انتفاضه، رژیم جنایتکار صهیونیستی را از محاصره اقتصادی نجات داد. علاوه بر این این شرکت با انجام اقدامات خیریه برای شهرک‌نشینان اشغالگر یهودی، باعث ایجاد حس زندگی بهتر برای آنان گردیده است. لذا آنان را به ماندن در سرزمین‌های اشغالی امیدوار کرده است.
حال به صحبت‌های پیتر برابک باز می‌گردیم؛ این شرکت بر زندگی بسیاری تأثیرگذار است ولی چگونه می‌تواند ادعای تأثیرگذاری مثبت بر زندگی انسان‌ها داشته باشد و حال آن‌که به دلیل حمایتش از ظلم اسرائیل، مورد تحریم گروه‌های آزاده بسیاری در سراسر جهان واقع شده است.

البته این سوای شایعات و حقایقی است که سخن از تأثیرات منفی این شرکت از بعد فنی و تولیدات می‌گویند؛
"در سال ۱۹۷۷ بود که نستله به خاطر توزیع گمراه کننده شیر خشک به جای شیر مادر ، در معرض تحریم جهانی قرار گرفت؛ دلیل آن واضح بود. شیر خشک موجب بیماری شیرخوار می‌شد چراکه مواد مختلف طبیعی را که در شیر مادر یافت می‌شود دارا نبود، ونیز بخاطر قیمت بالای آن، مادران ناگزیر آن را با آب بیش از اندازه مخلوط می‌کردند، که این امر سبب سوءتغذیه طفل شیرخوار می‌گردید.

علاوه بر این، آبی که جهت مخلوط کردن آن استفاده می‌شود، در بسیاری از نقاط جهان آب غیر مناسب برای نوشیدن است. در ضمن اگر مادر دائماً به طفل خود شیر خشک بدهد، شیر او خشک خواهد شد؛ و این در حالی بود که نستله، مقدار زیادی از این شیر خشک‌ها را- با رویکردی تبلیغاتی -در بیمارستان‌ها به طور رایگان توزیع کرده بود و در نتیجه بسیاری از کودکان از لذت مکیدن پستان مادر محروم و دچار سوء تغذیه شده بودند.
پس از چنین ماجرایی در سال ۱۹۸۴ میلادی گروه‌های خواهان تحریم نستله، این شرکت را مجبور کردند تا تحت نظارت سازمان بهداشت جهانی از تبلیغات فریب آمیز (چون افزودن نوشته شیر مادر بر جعبه شیر خشک) برای تولید شیر خشک بپرهیزد. اما در ۱۹۸۸ میلادی دوباره وضع به حالت قبل بازگست.

وزارت بهداشت و درمان ایران نیز، بیش از حدود ۲۰ سال پیش هیچ‌گونه مجوزی برای واردات محصولات شیر خشک تولیدی نستله صادر نکرده است و محصول این شرکت به شکل غیر قانونی وارد کشور می‌شده است."
"همچنین به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری فرانسه گروه طرفدار محیط زیست "صلح سبز" از شرکت غذایی نستله خواسته است از حق ثبت یک نوع قهوه تراریخته و سایر مواد غذایی اصلاح شده ژنتیکی صرف‌نظر کند. بر طبق این گزارش، این گروه طرفدار محیط زیست در آستانه نشست عمومی سالانه شرکت نستله، با انتشار بیانیه‌ای این درخواست را داشته است. در این بیانیه خطر چنین پروانه‌های ثبتی بر اقتصاد، بوم‌شناسی (اکولوژی) و سلامت، غیر قابل قبول بیان شده است.
صلح سبز افزوده است: با این حال پروانه ثبت نشان می‌دهد نستله، همچنان به دلایل اقتصادی به دنبال مهندسی ژنتیک است و در تلاش است کنترل کامل تولید غذا را به دست گیرد."

بر اساس گزارشی که نشریهی فوربس در اردیبهشت ۱۳۸۳ به نقل از سازمان جهانی کار منتشر کرد، نستله برای تولید شکلات از کارگران خردسال استفاده می کند. در بررسی های بعدی مشخص شد بیش از ۲۵۰ هزار کودک آفریقایی در مزارع این شرکت در غرب آفریقا کار می کنند.

همچنین برخی نشریات خبری را منتشر کردند که: "هزاران کودک چینی بر اثر مصرف شیر خشک «نستله» بیمار شده‌اند. مقامات بهداشتی چین، اعلام کرده‌اند که بر اساس استانداردهای بهداشتی این کشور، میزان مجاز ید موجود در هر ۱۰۰ گرم شیر خشک برای شیرخواران، ۲۰ تا ۱۵۰ میکروگرم است؛ در حالی‌که در شیر خشک‌های شرکت مذکور بیش از ۱۵۰ میکروگرم ید موجود بوده است که مصرف آن منجر به ورم غده‌ی تیروئید خواهد شد. بر همین اساس، شرکت نستله، از دولت و مردم چین عذرخواهی کرده است!"

نستله کودکان را می‌کشد!
این شعاری بود که ۳۰ سال پیش سوییس را تکان داد و از خواب بیدار کرد. خجالت‌آور بود که نهایتاً نستله فقط علیه پدید آورندگان این شعار شکایت کرد و سعی نمود که صدای مخالفان را در گلو خفه کند. دنیا واکنش بزرگی به این محاکمه نشان داد و خطرات سودجویی از طریق غذای مصنوعی نوزادان، جواب خود را با بحث و جنجال مردم گرفت.

عواقب عمده‌فروشی شیر خشک نوزادان و خطر بیماری ناشی از آن اولین بار ۷۰ سال پیش به آگاهی عموم مردم رسید. "The Baby Killer” خبری را منتشر کرد که بر اساس حقایقی از تحقیقات در افریقا استوار بود و با کمک مثال‌ها و عکس‌هایی متأثر کننده عواقب منفی احتمالی این محصولات را ارائه کرده بود. این خبر مکرراً به چاپ رسید و به زبان‌های مختلف ترجمه شد.

در همان سال گروهی کاری از سوئیس به نام "Dritte Welt Bern” به ترجمه آلمانی این مقاله همت گمارد و آن را با تیتری نو و تحریک کننده – نستله کودکان را می‌کشد!- به چاپ رساند. این گروه در مقدمه متذکر شده بود که علیرغم واکنش غیر اخلاقی نستله، خود را ملزم می‌داند که توجه عموم مردم سوئیس- سرزمین مادری نستله- را به نتایج این تحقیقات معطوف کند.

از جمله سیاست های مهم دیگر این شرکت برای توسعه سودآوری خود، تلاش بارز جهت تغییر الگوی مصرف در مصرف کنندگان می باشد.
فعالیت شرکت نستله و سیاست توسعه فروش شیر خشک برای اطفال، یکی از مشهورترین نمونه‌های نفوذ خارجی در الگوهای مصرف خصوصاً در کشورهای جهان سوم، است . این شرکت برای ترویج فرآوردهای غذایی خود و جایگزین کردن آنها به جای شیر مادر سیاست فعالی را به مرحله اجرا درآورد. برای این منظور روشهای متفاوتی به کار گرفته شده است :
۱ـ توزیع مجانی و غالباً خانه به خانه ی بطریهای شیر و محصولات لبنی (لاکتوژن)
۲ـ اجرای برنامه‌های تبلیغاتی در بیمارستانها و زایشگاهها. این برنامه‌ها توسط مأموران خاصی موسوم به «پرستاران شیر» صورت می‌گرفت، این پرستاران یونیفورم سفید می‌پوشیدند و نتیجتاً به راحتی می‌شد آنها را با کارکنان بیمارستان اشتباه گرفت.

۳ـ توزیع مجانی کارتهای مربوط به وزن نوزادان با تبلیغ لاکتوژن. جمله‌ای با این مضمون هم در این کارتها نوشته شده بود که مادران تاحد امکان باید کودکان را با شیر خود تغذیه کنند. اما عملاً چند درصد مادران قادر به خواندن این نوشته بودند؟
۴ـ تبلیغات تلفیقی در بیمارستانها و رادیو. در اینجا گفته می‌شد که مصرف این فرآورده‌ها، نیرو و قدرت به کودکان می‌بخشد (برای مثال این دو موضوع درنیجریه اهمیت زیادی دارند). در جامائیکا تبلیغ به این شکل بود: «لاکتوژن باعث نیرومندی و سلامتی است.» یا «انرژی و قدرت می بخشد.»

مصرف شیر خشک همراه با برخی نمادها ، یعنی «نو»، «بهتر» و نظایر آن بود. دکتر تی. ان ملت نلیما در باب آگهی تبلیغاتی که در سال ۱۹۷۴ میلادی به مدت دو سال در رادیوی کشور سیرالئون پخش می‌شد، می‌نویسد: «در آگهی، مادر از کودکش می‌پرسید که آیا لاکتوژن را دوست دارد؟ کودک با خنده شدیدی پاسخ می‌داد: اوم، ‌اوم... مادرانی که این آگهی را می‌شنیدند معتقد می‌شدند که لاکتوژن برای کودکان بهتر از شیر مادر است. اینان نمی دانستند که در این آگهی در واقع یک مونتاژ صداست.
یعنی در آغاز، سؤال مادر از کودک ضبط شده و سپس صدای قهقهه و خنده کودک، که علت آن قطعاً چیز دیگری و احتمالاً همان شیر مادر بود، به آن افزوده شده است.» در حال حاضر شیر خشک در بسیاری از کشورهای جهان سوم مصرف بسیار وسیعی دارد.

خبرگزاری برنا نیز در ۱۰ آبان ۱۳۸۷ در خبری اعلام کرد: "در زمستان سال ۱۳۸۳، صدها پرنده، دام و حیوان خانگی در ونزوئلا مردند. کارشناسان علت مرگ را بیماری کبدی ناشی از مواد غذایی آلوده تشخیص دادند. این مواد غذایی توسط نمایندگی نستله در این کشور توزیع شده بود. مجلس ملی ونزوئلا نستله را مقصر شناخت و آن را به پرداخت غرامت محکوم کرد."
اینها همه بیان‌گر گوشه‌ای از عدم تعهد این شرکت در قبال زندگی و ارزش‌های انسانی می‌باشد و نشان می‌دهد ادعای آقای برابک مبنی بر تأثیر مثبت این شرکت بر زندگی بشر عوام‌فریبی و تبلیغات پوچی بیش نیست.

حامیان صهیونیسم: ما تنها نیستیم!
نام شرکت نستله به دلیل این ارتباط وثیق اقتصادی با رژیم صهیونیستی در لیست معتبرترین نهادهای بین‌المللی تحریم اسرائیل موجود است؛ و تاکنون در نقاط مختلف جهان، این شرکت توسط گروه‌های مختلف مسلمان و غیر مسلمان، به دلیل کمک به رژیم صهیونیستی تحریم شده است.

از جمله نهادهای معتبر جهانی که این شرکت را در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی تحریم کرده‌اند، یکی از بزرگترین اتحادیه‌های تجاری اروپا (UNSION) و یک نهاد مسیحی عمده به نام (Christian Aid) هستند که هر دو غیر مسلمانند. گروه‌ها و نهادهای اسلامی مختلف نیز از چند سال پیش (پس از آغاز انتفاضه دوم) نستله را در لیست تحریم خود قرار داده‌اند. ده‌ها گروه اسلامی در اروپا و آمریکا، به منظور تحریم شرکت‌های صهیونیستی، سایت تخصصی اینترنتی تأسیس کرده‌اند که در لیست اکثر آن‌ها نام شرکت نستله موجود است.

از جمله نهادهای بین‌المللی دیگر تحریم‌کننده نستله، اتحادیه عربی تحریم اسرائیل است که پس از تحریم، این شرکت، ‌با واکنش شدید مدیر عامل نستله مواجه شد. پاسخ رسمی شرکت نستله به تهدید تحریم اتحادیه عرب در تیر ماه ۸۵ این بود که: «قصد تسلیم در برابر تحریم کشورهای عربی را نداریم.»
سازمان‌های مدافع اعراب در بریتانیا، از جمله سازمانی که (دوستان الاقصی) نامیده می‌شود، برای تحریم محصولات نستله، به دلیل فعالیت آن در اسرائیل، فراخوان داده بوده‌اند. اما هیچ کمپانی از جمله کمپانی نستله و اورئال پاریس، فعالیت‌هایشان را نه به خاطر فراخوان‌های قبلی و نه فراخوان اخیر متوقف نکردند.
گاد پروپر، مدیر عامل Osem در این باره می‌گوید: «نستله تسلیم تحریم نمی‌شود. این که کسی در سوریه تصمیم به تحریم نستله گرفته باشد، به معنای آن نیست که تأثیری بر شرکت داشته باشد. من مطمئنم که شرکت تسلیم نخواهد شد. این موضوع از پاسخ رسمی شرکت به تحریم‌ها، هویدا است".

وظیفه ما؟
حال سؤال این است:
وظیفه ما در مقابل این غول اقتصادی حامی ظلم چیست و چگونه می‌توانیم با آن مقابله کنیم؟ و چگونه و چه زمانی می توانیم قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین را به طور کامل اجرایی و عملی نماییم؟


... ماده ۸
هر نوع برقراری رابطه اقتصادی و تجاری و فرهنگی با کمپانی ها و مؤسسات و شرکت های وابسته به صهیونیستها در سطح جهان ممنوع می باشد.
تبصره: وزارت امور خارجهی جمهوری اسلامی ایران موظف است ظرف مدت یک سال، در حد امکان لیست کامل شرکت ها و مؤسسات و کمپانی های صهیونیست را در سطح جهان شناسایی و به مجلس شورای اسلامی و هیأت دولت ارائه دهد.

(قانون فوق در جلسه علنی روز چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ۱۳۶۹ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ۱۹/۲/۱۳۶۹ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.)
همچنین در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۷۱ در یک قانون جامع و صریح، مجلس شورای اسلامی قانونی با عنوان «قانون واحده اسلامی» به تصویب می‌رساند که جای هیچ گونه توجیه و سهل‌انگاری باقی نمی‌گذارد:
«ماده ۱ - عقد هر گونه قرارداد - چه مستقیم و چه از طریق واسطه با شرکتها یا اشخاص مقیم اسرائیل یا با افراد تبعه اسرائیل یا افرادی که برای اسرائیل یا به نفع آن کشور کار می‌کنند صرف نظر از محل اقامت آنان، برای کلیه افراد حقیقی یا حقوقی ممنوع می‌باشد و به ویژه زمانی که این گونه قراردادها در‌ارتباط با معاملات بازرگانی، عملیات بازرگانی یا هر گونه مبادله‌ای بدون توجه به ماهیت آن منعقد می‌شود. شرکتها و مؤسسات ملی و خارجی که در‌اسرائیل دارای منافع، شعب یا نمایندگی هستند نیز باید از انجام هر گونه معامله با شرکتها و اشخاص فوق‌الذکر خودداری کنند.»

سخن آخر:
امام خمینی(س): "مسلمین باید از استعمال کالاهای اسرائیلی خودداری کنند و رابطه با اسرائیل و عمّال آن، چه رابطه ی تجاری، چه رابطه ی سیاسی حرام و مخالفت با اسلام است."

 



نوع مطلب : اجتماعی  فرهنگی  سیاسی 





Admin Logo
themebox Logo