تبلیغات
امواج - معرفی کتاب اسلام، گذشته، حال و آینده Islam: Past, Present & Future. By: Hans Kung

معرفی کتاب اسلام، گذشته، حال و آینده Islam: Past, Present & Future. By: Hans Kung

تاریخ:شنبه 19 آذر 1390-11:30 ق.ظ

کتاب اسلام، گذشته، حال و آینده کتابی است که در 798 صفحه توسط دکتر هانس کونگ به زبان آلمانی در سال 2004 نگاشته شده و در سال 2007 توسط آقای جان بودِن به انگلیسی ترجمه شده و انتشارات آکسفورد نیز آن را منتشر کرده است. هانس کونگ یکی از اندیشمندانی است که تلاش بسیاری در تقریب بین ادیان ابراهیمی نموده است و خود نیز صاحب مؤسسه ای فعال به همین منظور در اروپاست. هانس کونگ در مقدمه، هدف از نوشتن این کتاب را مقابله با برخورد تمدنها، آماده سازی مردم برای گفتگو و یک سفر طولانی روشنفکرانه قلمداد میکند.
متنی که بنده سعی در ترجمه (لااقل بخشهایی از) آن دارم  بر اساس ترجمه انگلیسی این کتاب است و البته اگر کسی زبان آلمانی بلد باشد و بتواند از آلمانی این کتاب را به فارسی برگرداند اثری بسیار گرانسنگ خواهد بود. از آنجا که در این مقال کوتاه مجال ترجمه تمام فهرست 14 صفحه ای کتاب نیست، صرفا به بیان تیترهای اصلی این کتاب بسنده میکنم:
1. هدف از نگارش این کتاب
2. دین مورد مناقشه
2.1. تصویر خصمانه از اسلام
2.2. تصویر مطلوب از اسلام
2.3. تصویر واقعی اسلام
3. مشکلات آغاز
3.1. پنج هزار سال ادیان برتر خاور نزدیک
3.2. یهودیان، مسیحیان و مسیحیان یهودگرا در عربستان
3.3. ابراهیم، جد مشترک اهل کتاب
4. کلام خدا کتاب شده است
4.1. قرآن، ویژگی خاص اسلام
4.2. قرآن، کتابی نازل شده از آسمان؟
5. پیام اصلی
5.1. خدایی جز خدای [واحد] نیست
5.2. محمد پیامبر خداست
5.3. محمد به عنوان چهره ای پیشگام
6. عناصر ساختاری اصلی [فروع دین]
6.1. نماز واجب
6.2. انفاق [زکات]، روزه، زیارت [حج]
7. الگوی اصیل امت اسلامی
7.1. جوهر جاودان دین، الگوهای متغیر
7.2. یک بینش دینی درک شده
7.3. دگرگونی دینی و اجتماعی
7.4. از پیامبر تا نماینده پیامبر
7.5. امت اصیل توسعه می یابد
7.6. نقطه های آغاز خداشناسی و فقه اسلامی
7.7. بحران بزرگ در امت اسلامی: انقسام به احزاب
8. الگوی امپراطور عربی
8.1. از مدینه تا دمشق: مرکز جدید قدرت
8.2. مخالفت شیعی
8.3. سیاستمداران دینی سلطنتی تحت لوای اسلام
8.4. خاستگاه فقه اسلامی
8.5. امت جدید، متشکل از بسیاری گروهها
8.6. امپراطوری جهانی به وجود می آید
8.7. مباحثات الهیاتی با پیامدهای سیاسی
8.8. بحران امپراطور
9. الگوی قدیمی اسلام به عنوان دینی جهانی
9.1. عصری جدید آغاز میشود
9.2. اسلام قدیمی: فرهنگی جهانی
9.3. شکل گیری "روایات پیامبر": سنت
9.4. مکاتب بزرگ چهارگانه فقهی
9.5. مباحثه الهیاتی دوم: اشراق و تعقل
9.6. هیأت حاکمه و الهیات
9.7. فروپاشی امپراطوری
10. الگوی علما و صوفیان (دراویش)
10.1. پس از یک امپراطوری، کشورهایی بسیار
10.2. علماء: مکاتب قانونی جنبشهای همگانی میشوند
10.3. دراویش: عرفا به خود برادری می آموزند
10.4. صوفیگری به عنوان نهضتی همگانی
10.5. الهیات هنجارگرا
10.6. رساله های الهیاتی
10.7. طلوع و غروب فلسفه عربی
10.8. بحران اسلام قرون وسطایی
11. الگوی توسعه اسلامی
11.1. تقابل با مدرنیته اروپایی
11.2. امپراطورهای بزرگ اسلامی: مغول، صفویه، عثمانی
11.3. اروپا جهان اسلام را چگونه به چالش انداخت
11.4. بین اصلاح طلبی و ارتجاع
12. رقابت بین الگوها
12.1. روش دنیاگرا (سکولار)
12.2. روش اسلام گرا
12.3. روش جامعه گرا
13. مسلمانان خواهان چه نوع اسلامی هستند؟
13.1. همزمانی الگوهای رقابت کننده
13.2. اسلام در حال تغییر دائمی
14. کشمکش خاورمیانه و الگوی جدید
14.1. عوامل کشمکش
14.2. آیا پایانی برای مصیبت نیست؟
15. رویکردهای نو به گفتگوهای الهیاتی
15.1. شیوه های دیروز
15.2. گفتگو درباره مسیح
16. پرسشهای نظری
16.1. وحدانیت و تثلیث
16.2. تأمل بر کتاب مقدس
17. از انتقاد انجیلی تا انتقاد قرآنی؟
17.1. وحی حقیقی [لفظ به لفظ و بی کم و کاست]؟
17.2. تفسیر نقدگرانه
17.3. درک قرآن بر اساس مقتضیات زمان
18. بازسازی اسلام
18.1. برنامه
18.2. رویکردهایی به واقع گرایی
19. آینده حکم شرعی اسلامی
19.1. زیر سؤال بردن نظامهای شرعی سنتی
19.2. زیر سؤال بردن نظامهای شرعی مدرن
19.3. ادیان و زنان – رابطه تنش
19.4. اصلاحات اجتناب ناپذیرند
20. آینده حکم حکومتی اسلامی و سیاست
20.1. حکومت و دین – متحد یا جدا؟
20.2. دنیویت بدون دنیوی محوری
20.3. دین، خشونت و "جنگهای مقدس"
20.4. جنگ یا صلح؟
21. آینده حکم اقتصادی اسلامی
21.1. آیا اسلام راه حل است؟
21.2. بازدریافت سنتهای اسلامی
21.3. بازرگانی و اخلاق
22. آینده سبک زندگی اسلامی
22.1. آیا لباسها افراد را میسازند؟
22.2. راه رفتن روی طناب بین اسلامگرایی و سکولاریسم
22.3. گفتگو به جای ستیز
22.4. مناقشات معطوف به مسجد
23. سخن پایانی: اسلام و تصویر امیدبخش
23.1. از تصویر خصمانه تا تصویر امیدبخش
23.2. احساسی روشن از دین
23.3. معاضدت مسلمانان در گفتگوی تمدنها
24. نتیجه گیری

2. دین مورد مناقشه
اسلام که مرزهایی با وسعت بیش از هزاران مایل با مسیحیت دارد، به طور فزاینده ای احساس میشود که تهدیدی آشکار برای بسیاری از غربیان است. در سال 1993 ساموئل هانتیگتون، نظریه پرداز سیاسی آمریکایی که در مقدمه به وی اشاره کردم، بی پرده اظهار داشت: "مرزهای اسلام خون آلودند." آیا مرزهای مسیحیت به همین اندازه خونین نیستند؟ پس تصور از اسلام به عنوان رقیب و به عنوان دشمن، حاصل شده است: بسیار سودمند برای آن نظریه پردازانی (در آمریکا و هرجای دیگر) که به شدت برای سیاستهای نظامیگری امپریالیستی و مطامع سلطه طلبانه خود نیازمندِ [داشتن] دشمنند: تصویر خصمانه از اسلام.

ادامه



نوع مطلب : ترجمه های من  سیاسی  مذهبی 





Admin Logo
themebox Logo